Les om kostnadene ved å lade en mobiltelefon til 100 prosent hver dag i ett år. Oppdag hvor lite det egentlig koster å holde mobiltelefonen ladet, og lær om strømprisen i Norge og batterikapasiteten.
Innholdsfortegnelse
I dagens moderne samfunn er vi avhengige av våre bærbare elektroniske enheter som mobiltelefoner, nettbrett og smartklokker. Disse enhetene drives av oppladbare batterier, og det kan være interessant å vite hvor mye det egentlig koster å holde dem ladet. I denne artikkelen skal vi se nærmere på kostnadene ved å lade en mobiltelefon til 100 prosent hver eneste dag i ett år.
Strømprisen i Norge
For å beregne kostnaden ved å lade en mobiltelefon, må vi først vite hva strømmen koster i Norge. Ifølge Statistisk sentralbyrå (SSB) er gjennomsnittsprisen på strøm, inkludert nettleie og avgifter, 1 krone og 23,4 øre per kilowattime (kWh) for vanlige husholdninger. I denne beregningen runder vi opp til 1,25 kroner per kWh for å ha en sikkerhetsmargin.
Batterikapasitet og kostnad
Når vi vet prisen på strømmen, kan vi nå beregne kostnaden ved å lade en mobiltelefon. Moderne smartmobiler som Samsung Galaxy S10 og Apple iPhone Xs har batterier med en kapasitet på over 10 wattimer (Wh). Ettersom det går 1000 wattimer på én kilowattime, kan vi enkelt beregne kostnaden ved å dele prisen per kWh med 1000. Dette gir oss en kostnad på 0,125 øre per wattime, eller 1,25 øre for å lade opp et typisk mobilbatteri.
Hvis vi antar at vi lader mobiltelefonen fullt hver dag, vil kostnaden for mobilstrøm i løpet av ett år være rundt fire og en halv krone.
Se også
Tabell over batterikapasitet og kostnad
Enhet | Batterikapasitet (Wh) | Kostnad per lading | Kostnad per år (365 ladinger) |
---|---|---|---|
Smartmobil | 10 | 1,25 øre | 4,56 kr |
Nettbrett | 30 | 3,75 øre | 13,68 kr |
Smartklokke | 1 | 0,13 øre | 0,47 kr |
Elsykkel | 400 | 50 øre | 182,50 kr |
Tabellen viser den typiske batterikapasiteten for noen av våre populære bærbare enheter, samt kostnaden ved å lade batteriet fra tomt til fullt én gang. Vi har også beregnet kostnaden for et helt år med daglig lading.
Variasjoner og oppsummering
Det er viktig å merke seg at kostnadene kan variere avhengig av undersøkelsen og typen mobiltelefon. For eksempel har det amerikanske softwareselskapet Opower målt at en fullading av en iPhone 6 koster rundt tre kroner i året med norske strømpriser.
Samlet sett er kostnadene ved å lade mobiltelefonen relativt lave sammenlignet med andre strømforbrukende apparater, som oppvarming av bolig. Det er viktig å være bevisst på strømforbruket generelt, men når det gjelder å lade små batteridrevne enheter, er potensialet for å spare penger ved å lade dem opp når strømmen er billigere minimalt.
Det er også verdt å merke seg at kostnadene ved lading av elbiler kan være høyere, avhengig av batterikapasitet og strømpriser. Generelt sett er det viktig å være oppmerksom på strømforbruket og velge tidspunkter med lavere priser for å optimalisere økonomien.
Det er dermed tydelig at kostnadene ved å lade en mobiltelefon er relativt små. Vi kan trygt si at det er billigere å holde mobiltelefonen ladet enn mange antar.
Hva vil Wiki fortelle oss?
Minecraft er et 3D-sandkassespill som gir spillere veldig mye frihet i hvordan de spiller spillet, selv om spillet har et prestasjons-system. Spillet er i førstepersonperspektiv, men man kan også trykke f5 for å skifte perspektiv. Spillet består av et stort utvalg av kuber, også kalt blokker, som for eksempel jernmalm, trestubber, treplanker, jord, gress osv. Spillet har fem forskjellige moduser:
- Overlevelsesmodus
- Eventyrmodus
- Kreativ modus
- Tilskuermodus
- Hardcore
I overlevelsesmodus må spilleren skaffe materialer selv, for eksempel ved å hogge trær for å få tremateriale. Det er vanlig at man begynner spillet med å samle grunnleggende materialer som tre og stein for å kunne lage enkle redskaper som økser og hakker. Spillet har også en vanskelighetsgrad. Vanskelighetsgraden kan for eksempel bestemme hvor mye skade zombier gjør. Overlevelsesmodusen går hovedsakelig ut på å overleve, bygge og utforske den uendelige verdenen. Om natten dukker det opp monstre som angriper spilleren, som oppfordrer til å bygge seg et tilfluktssted for å kunne overleve. Man kan også skaffe seg mat ved å drepe dyr (som man får kjøtt fra) i spillet.
Eventyrmodus er nesten det samme som overlevelsesmodus, men man ikke kan plassere eller ødelegge blokker. Man kan tagge gjenstander med «CanPlace» eller «CanDestroy» for å unngå disse restriksjonene. Hvis man for eksempel tagger hakken sin med {CanDestroy:["stone","dirt"]}, kan den knuse stein og jord, men ingenting annet. Modusen brukes mye i «custom maps».
I kreativ modus har man uendelige ressurser, evig liv, ingen sult, og man kan fly og bevege seg raskere enn i overlevelsesmodus. Man kan også bruke kommandoer som /fill, /execute osv.
I tilskuermodus kan man fly rundt og gjennom blokker for å se spillet og andre spillere uten å direkte forstyrre spillet. Man kan også teleportere til andre spillere eller se spillet fra en annen spiller eller skikkelses perspektiv ved å høyreklikke på dem.
Hardcore er omtrent det samme som Overlevelsesmodus, men du har bare ett liv. Det vil si at du ikke kan gjenoppstå hvis du dør. I tillegg er Hardcore generelt vanskeligere enn vanskelighetsgraden «hard» i overlevelsesmodus.